Asiakkuus 2025
tiistaina 11.11.2025, Crowne Plaza, Helsinki / Etäosallistuminen
Modernin markkinoinnin koko kuva – mitä sinun on tiedettävä juuri nyt
ASML:n vuoden päätapahtuma pureutuu tänä vuonna vahvalla tekoälypainotuksella data- ja analytiikkavetoisen markkinoinnin ja liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen. Yrityksen eri toiminnoista tekoäly eli AI mullistaa nopeiten markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua. Tätäkin enemmän tekoäly muuttaa meidän jokaisen tapaa työskennellä ja näkyy jo asiakkaiden ostoprosessissakin.
Asiakkuus 2025 -tapahtuma kokoaa tiistaina 11.11. neljättätoista kertaa saman katon alle ja ruutujen ääreen asiakkuuksien, asiakaskokemuksen, markkinoinnin, myynnin sekä liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen ammattilaiset. Kiinnostuksen kohteena on tänä vuonna erityisesti miten tekoälyn keinoin voidaan tehdä maailmanluokan markkinointia, kasvavaa ja kannattavaa liiketoimintaa vastuullisesti sekä tukea erinomaisen asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämistä. Lavalle nousee 9 huippuluennoijaa, jotka asiakaslähtöisyys ohjenuoranaan ovat saaneet aikaan erittäin hyviä tuloksia ja tavallista parempaa asiakaskokemusta. Tule oppimaan, inspiroitumaan ja verkostoitumaan vuoden tärkeimpään työpäivään!
Osallistujapalautetta Asiakkuus-tapahtumasta:
“Sisältö oli tosi kiinnostavaa ja puhujat hyviä. Ei markkinointipläjäyksiä, vaan aika lailla täyttä asiaa ja konkretiaa.
”Hyvä fiilis läpi päivän. Innostuneet hostit. Hyvät ja ajankohtaiset puheenvuorot, mielenkiintoisia näkökulmia ja caseja. Hyvät tarjoilut, aamupala, lounas ja ip kahvit.”
“Tapahtumaan oli helppo liittyä myös etänä ja esiintyjät olivat todella mielenkiintoisia. Oli hauskaa, että asiantuntijoita oli monilta eri aloilta.”
”Vuoden paras tapahtuma omassa kategoriassaan”
”Näkökulmat olivat todella erilaisia. Tämä on rikkaus ja oli ehdottomasti hyvä asia.”
“Asiakkaat maksavat palkkani. Haluan, että he jatkossakin tekevät niin.”
Ohjelma
08:15-09:00
Aamupala
09:00-09:50
AI ja sinä: miten tekoäly muuttaa tapaasi työskennellä?
Tekoäly on hiipinyt elämäämme salakavalasti jo kymmeniä vuosi sitten, mutta viimeistään chatGPT:n lanseeraaminen vuonna 2022 on aiheuttanut kuuman tekoälyhuuman. Eikä suotta. Tekoälystä on moneksi: se auttaa rutiinien hoitamisessa, datan analyysissä, luovissa tehtävissä, uuden oppimisessa jne. Siitä on tullut asiantuntijan kuin asiantuntijan ”pikkuapuri”. On hyvä kuitenkin ymmärtää mihin AI pystyy ja mihin ei. Hiltunen käy läpi muun muassa sitä, mistä puhumme, kun puhumme tekoälystä, mitä mahdollisuuksia AI tuo työntekoon ja mitä haasteita sen käyttöön liittyy.
Elina Hiltunen tekee parhaillaan toista väitöskirjaansa. Tällä kertaa Maanpuolustuskorkeakouluun. Hän on yrittäjä, suosittu puhuja, kolumnisti ja 14 kirjaa julkaissut kirjailija. Forbes-lehti on listannut Elinan maailman 50 johtavan naisfuturistin joukkoon. MySpeaker myönsi hänelle vuoden puhuja -tunnustuspalkinnon 2024.
09:50-10:30
Uuden luominen AI:n avulla
Strategisella tasolla tekoäly antaa meille täysin uusia kykyjä. Enää ei analysoida vain pientä osaa mahdollisesta datasta, vaan voimme käsitellä kaiken kerralla ja tunnistaa sieltä piileviä tarpeita ja uusia (liiketoiminta)mahdollisuuksia. Enää ei vain reagoida markkinoiden muutoksiin, vaan ennakoidaan niitä paremmin ja siirrytään reaktiivisesta toiminnasta proaktiiviseen – reaaliaikaiseen ympäristöön. Toisaalta, miten käy jos tekoälyn luoma vakuuttava tarina ohittaa sen taustalla olevan datan ja ihmisen oman päättelykyvyn? Tämän johtamisesta ja tunnistamisesta tulee yksi tärkeimmistä tulevaisuuden taidoista.
Juuri tällaisia tulevaisuuden taitoja ja muutoksia tutkii myös Jaakko Lempinen, joka näkee opiskelun seikkailuna aivoille – keinona haastaa itseään ja löytää uusia näkökulmia strategiseen ajatteluun. Hänen parhaillaan painokoneessa oleva opinnäytetyönsä käsittelee strategisen johtamisen muutosta tekoälyaikakaudella Ylessä. Jaakko valittiin äskettäin EBU:n (European Broadcasting Union) Digital Committeen jäseneksi, joka toimii eurooppalaisen digitaalisen mediakehityksen ytimessä linjaten EBU:n digitaalista strategiaa sekä tunnistaen keskeisiä mahdollisuuksia ja haasteita sisältöjen ja palveluiden tuotannossa ja kehittämisessä.
10:30-11:00
Hengähdystauko
11:00-11:30
Brändin rakentaminen AI:n aikakaudella
Tekoälyn vaikutukset markkinoinnin kenttään ovat merkittävämmät kuin osaamme uskoakaan. Pelkästään nopeampien promptauksien sijaan joudumme valmistautumaan maailmaan, jossa markkinoinnin jokainen nykyparadigma muuttaa muotoaan merkittävästi. Markus Nieminen käy läpi muutokset jokaisen 4P:n (Product, Price, Place and Promotion) kautta: kuinka niihin pitäisi alkaa valmistautumaan ja kuinka niin tekemällä voi rakentaa AI-aikakauden brändejä.
Markus Nieminen on markkinoinnin strategi ja johtaja, joka uskoo, että ymmärtääkseen huomista on tunnettava eilinen. Mainostoimistojen, kansainvälisten brändien ja laajojen organisaatiomuutosten parissa työskennellyt Markus rakentaa malleja, jotka kestävät aikaa ja ovat vaikuttavia. Hän viihtyy keskusteluissa, joissa yhdistyvät markkinoinnin historia, nykyhetki ja tulevaisuus.
11:30-12:00
Hyvä data – arvoa asiakkaalle ja liiketoiminnalle
Kaikki organisaatiot keräävät dataa ja hyödyntävät sitä tavallisesti oman liiketoimintansa parantamiseksi. Tämän lisäksi datan jakaminen palveluna asiakkaille voi tuottaa merkittävän sitouttavan vaikutuksen. Yritysasiakkaiden kohdalla datapalvelut voivat olla olennainen tekijä asiakkaan liiketoiminnan kehittämisessä. Toni Jarimo avaa K-Ryhmän esimerkkien kautta datan hyötyjä asiakkaalle, kun datasta jalostetaan palveluita.
Toni Jarimo (tekniikan tohtori) on datan, analytiikan ja markkinoinnin ammattilainen, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus datan ja analytiikan hyödyntämisestä liiketoiminnassa mm. VTT:llä, Nokialla ja Microsoftilla. K-Ryhmässä hän vastaa K-Plussa-asiakasohjelmasta.
12:00-13:00
Lounastauko
13:00-13:30
Asiakaslähtöinen verohallinto AI-aikana
Verohallinto on kulkenut pitkän matkan ohjenuoraan asiakaslähtöisyys, joka konkretisoituu mm. asioinnin helppoutena, nopeutena ja vaivattomuutena. Matkaa paperittomaan asiointiin, AI:n ja automaation täysimääräiseen hyödyntämiseen ja asiakasryhmäkohtaiseen monikanavaisuuteen on vielä paljon jäljellä, vaikkakin esim. verotuspäätöksistä on jo 80 prosenttia automatisoitu. Rohkeus mennä vauhdilla eteenpäin on haastavaa toimintaympäristössä, jossa keskeneräisyys ei ole sallittua ja asiakkaita ei voi valita. Myös regulaatio toisinaan jarruttaa kehitysvauhtia.
Markku Heikura on ollut Verohallinnon pääjohtaja helmikuusta 2018 lähtien. Ennen sitä hän työskenteli Verohallinnossa tietohallintojohtajana vuodesta 2009. Aiemmin hän on johtanut tietohallintoa VTT:llä, Valtiokonttorissa ja Sinebrychoffilla sekä Partek Betoniteollisuudessa.
13:30-14:00
Asiakaspalveluprosessin päivitys AI-aikaan
Miten asiakaspalveluprosessissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja millaista mitattavaa hyötyä näistä saadaan luotua asiakkaille, asiakaspalvelun agenteille, lisämyynnille ja toiminnan johtamiselle?
Ristomatti Partanen auttaa yrityksiä niiden asiointi- ja myyntiprosessien kehityksen muutoshankkeissa. Viime aikoina työssä ovat entisestään korostuneet generatiiviset tekoälyratkaisut AI-agentteineen, jotka luovat tehostajana arvoa asiakkaiden liiketoiminnalle, työntekijöille ja loppuasiakkaille. Asiakaspalvelijoille on tavoitteena antaa supervoimia tekoälyn avulla.
14:00-14:30
Tekoälyn ja agenttien vaikutus ostamiseen ja asiakkuuteen
Tekoälyjätit rakentavat kilvan chatbotteja ja agentteja, joilla kuluttajat voivat vaivattomasti tehdä verkkokauppaostoksensa. Miten verkkokauppa saa näkyvyyttä näillä uusilla kanavilla? Siirtyykö verkkokaupan julkisivu ja täten myös asiakkuus tekoälyjäteille? Annikan esityksessä saat näihin kysymyksiin vastauksia sekä ajatuksia kuinka verkkokaupan kannattaa reagoida nyt.
Annika Nordbo johtaa SOK:lla vähittäiskaupan verkkokauppojen (s-kaupat.fi, prisma.fi ja sokos.fi) data-analytiikan ja tekoälyn kehitystä. Annikalla on yli 10 vuoden kokemus alalta, ja hän on johtanut tiimejä myös VR:llä ja Finnairilla. Hän on intohimoinen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä liiketoiminnan kehittämisessä. Nordbo on ollut mukana luomassa innovatiivisia ratkaisuja, jotka parantavat asiakaskokemusta ja tehostavat operatiivista tehokkuutta. Hänen tavoitteenaan on muuttaa iso organisaatio dataohjautuvaksi ja sitä kautta tuottaa arvoa asiakkaille. Ennen kuluttajaliiketoimintoihin siirtymistään Annika väitteli Helsingin yliopistolta ja toimi siellä hetken tutkijana.
14:30-15:00
Iltapäiväkahvit
15:00-15:30
Retail media kasvun mahdollisuutena
Retail media on mainosmarkkinan suurin kasvaja ja monet markkinoijat siirtävätkin panostuksiaan siihen perinteisestä mainonnasta. Sen on sanottu olevan suurin trendi sitten digimarkkinoinnin ja sen ennustetaan olevan pian suuremman kuin TV-mainonnan. Mitä retail media itse asiassa on? Minkälainen mahdollisuus se on, ei pelkästään mainostajille, vaan myös kaikille yrityksille, jotka lähtevät mukaan tähän mediamarkkinan uuteen megatrendiin? Entä miltä näyttää retail median tulevaisuus?
Hannaleena Koskinen vastaa pohjoismaisessa mediayhtiössä Aller Media Nordicissa Suomen liiketoiminnoista ja uudesta kasvubusineksesta, retail mediasta. Hänellä yli 25 vuoden kokemus markkinoinnista, mediasta, myynnistä ja kaupallisten liiketoimintojen johdosta. Euroopan markkinassa hänet tunnetaan retail median uranuurtajana mm. aiemmasta työstään S-ryhmän kaupan median parista.
15:30-16:00
Näin sössit AI:n kanssa
Tekoäly tunkee joka paikkaan, mutta mitä kautta se pitäisi päästää sisään? Minne sen ehkä ei sopisi lainkaan tulla? Miksei? Kun tekoälykästä toimintaa ängetään kiireessä liiketoimintaprosessien joka kohtaan on sössimisen riski harvinaisen iso. Kuulostaako houkuttelevalta? Saat kymmenen kuumaa vinkkiä siitä, miten sössit oikein kunnolla AI:n hyödyntämisessä niin, että kollegat, pomot, osakkaat ja asiakkaatkin turhautuvat – tai jopa suuttuvat sinulle.
Reidar Wasenius on yli 40 vuotta auttanut ihmisiä välttämään karikoita ja onnistumaan digitaalisessa maailmassa. Media-alalla hän on toiminut vuodesta 1979, sekä Yleisradiossa että useilla kaupallisilla kanavilla. Hän on vuodesta 1984 työskennellyt kouluttajana ja opettajana Suomen oppimisjärjestelmän kaikilla tasoilla. Vuodesta 1989 Reidar on vaikuttanut teknologiasektorilla, jossa hänen työnantajiinsa ovat kuuluneet mm. Nokia (kahdesti), Samsung, TeliaSonera, Digital Equipment Corporation (DEC) ja Tekes. Reidar on hiljattain palannut Aalto-yliopistoon jatkamaan tietotekniikan opintojaan (HCI + AI). Hänen uusin kirjansa on yhdessä neurobiologi Tiina Hutun kanssa kirjoitettu Personal Brainer (WSOY, 2016). Reidarilla on Suomen kunnelluin ääni, jonka kuulet nykyään yhä useammin tekoälyn tuottamana.
Ohjelmaan saattaa tulla muutoksia. Tapahtuman järjestää ASML (Asiakkuusmarkkinointiliitto) yhteistyössä Elisan ja Allerin kanssa.
Hinnat
Ryhmäalennukset: Ilkka Halttunen (CMO, ASML) ilkka@asml.fi tai 0400 974 184
SUPER EARLY BIRD 12.9. asti
Crowne Plaza: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 495 €, muille 545 €.
Online-osallistuminen: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 395 €, muille 445 €
EARLY BIRD 13.9. lähtien
Crowne Plaza: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 545 €, muille 595 €.
Online-osallistuminen: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 445 €, muille 495 €
HINNAT 11.10. lähtien
Crowne Plaza: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 595 €, muille 645 €.
Online-osallistuminen: ASML-jäsenyritysten ammattilaisille 495 €, muille 545 €
Kaikkiin hintoihin lisätään alv 25,5%.
Crowne Plaza: Hinta sisältää terveellisen aamupalan, maittavan lounaan ja iltapäiväkahvit pikkumakean kera.
Online-osallistuminen: Lähetämme osallistumislinkin, joka on henkilökohtainen eikä sitä saa luovuttaa muille osapuolille. Sisältöä ei saa esittää muille eikä kopioida, jakaa eteenpäin tai tallentaa omiin laitteisiin.Tapahtuman tekijänoikeudet ovat ASML:llä.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Osallistumismaksut laskutetaan. Osallistujan vaihtaminen tapahtumaan on maksutonta tapahtumapäivään saakka.
Ilmoittaudu
Main Partners

Elisa on yksi Suomen suurimmista ja innovatiivisimmista IT-kumppaneista. Olemme tekoälykehityksen edelläkävijä ja hyödynnämme automaatiota laajasti liiketoiminnassamme. Missiomme on rakentaa digitalisaation avulla kestävä tulevaisuus, ja olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme huippuluokan ratkaisuja, jotka tukevat tätä tavoitetta.
Meillä on vahva osaaminen modernien IT-ympäristöjen rakentamisessa sekä asiakaspalvelun ja -kokemuksen kehittämisessä. Tekoäly on palveluissamme sisäänrakennettuna ja tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme kiihdyttämään liiketoimintaansa tekoälyn avulla uudelle tasolle.

Retail Media for All -ratkaisu on avoin ja monipuolinen ekosysteemi, jossa useat eri kuluttajaliiketoiminnan toimijat voivat tarjota mainostajille tehokkaita mediapaikkoja ja tavoittaa ostajat entistä kohdennetummin.
Tämä ratkaisu yhdistää eri yritykset – perinteiset vähittäismyyjät, verkkokaupat, palveluntarjoajat ja muut kuluttajakeskeiset liiketoiminnat – tarjoten innovatiivista mediaa, joka on helposti saavutettavissa kaikille mainostajille.