Ämpärikaupalla markkinointioppeja

Ilkka Halttunen, ASML
01.04.2025

Sakari ”Sakke” Forslund (Head of Loyalty, Tokmanni) oli jäsenwebinaarissamme kertomassa Herra Tokmannista ja Tokmanni Klubista markkinoinnin ytimessä. Yleensä tämänkaltaisista webinaareista jää mieleeni yksi asia – Saken puheenvuorosta niitä jäi kolme.

Ja niinhän siinä sitten kävi, että..

Usein toistuva huolenaihe eri markkinointifoorumien keskusteluissa on, että markkinointi on liian etäällä liiketoiminnasta ja sen tavoitteista. Kaupan tulos tehdään ostaessa, ja se realisoituu myytäessä. Herra Tokmanni on konkretisoinut tämän tavalla, joka on vakuuttanut ja viihdyttänyt suomalaisia jo kahdeksan vuoden ajan. Herralla on tosin vielä paljon kilometrejä jäljellä, jos hän aikoo yltää samaan kuin Juhla Mokka, jonka tv-mainosten sarja, jossa eri alojen käsityöläiset esittelivät osaamistaan, kesti liki 30 vuotta. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä markkinointia. On vain kullekin yritykselle sopivin ja paras tapa tehdä asioita. Mielestäni Tokmanni on onnistunut markkinoinnissaan erinomaisesti.

Pyyhitään pölyt pois brändin päältä

Pitääkö luoda täysin uusi markkinointikonsepti, kun markkinointijohtaja, markkinointipäällikkö, mainostoimisto tai joku muu tärkeä taho vaihtuu? Aika usein luodaan. Tämä on varsin inhimillistä, koska toisten ihmisten tekemää konseptia saattaa olla vaikea kokea omaksi. Kun markkinoijana olet lopen kyllästynyt johonkin konseptiin, niin yleensä pienellä osalla asiakkaistasi on vasta harmaa aavistus siitä.

Fiksun ostamisen puolesta


Herra Tokmanni on tasapainoisessa symbioosissa Tokmanni Klubin kanssa, joka liputtaa myös fiksun ostamisen puolesta. Klubi säästää asiakkailta aikaa, vaivaa ja rahaa, mikä parantaa asiakasuskollisuutta. Kun asiakas hyötyy, hyötyy myös Tokmanni, joka haluaa olla lojaali asiakkailleen. Noin kolmessa vuodessa yli kolme miljoonaa klubilaista on huima suoritus. Asiakasymmärrys ja asiakasdialogi ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin kanta-asiakasohjelman myötä. Vahva brändi ja toimiva lojaliteettiohjelma on dynaaminen duo, joka antaa hyvät mahdollisuudet pärjätä kiristyvässä kilpailutilanteessa.

Jäsenwebinaarimme sai erinomaisen osallistujapalautteen (NPS 83). Valittuja paloja avoimesta palautteesta:

Todella mielenkiintoinen, käytännönläheinen markkinoinnin aihe ja mielenkiintoisia pointteja. Hyvin ja havainnollisin esimerkein kerrottu.”

Relevantti aihe, sujuva maanläheinen anti, muistutti hyvin perusasioiden ja niissä pysymisen tärkeydestä, unohtamatta tietysti sopivaa rohkeaa etunojaa.”

Esiintyjä oli erinomaisen luonteva ja puhui asioista niiden oikeilla nimillä ilman sokerikuorrutusta.

Jos haluat, että lähetän sinulle linkin webinaarin tallenteeseen, kerrothan siitä minulle ilkka@asml.fi

Scroll to Top