Search

Data In, Delight Out

ASML on toimialayhteisö tietointensiivisen liiketoiminnan ja markkinoinnin saralla toimiville yrityksille. Jäsenistöömme kuuluvat mm. Aller, A-lehdet, Sanoma, Finlayson, Otavamedia, Kesko, SOK, Stockmann, Fazer, Danske, If, Lähitapiola, OP, Fennia, Ilmarinen, Motonet, Telia, Elisa, DNA, Finnair, Fortum, Vattenfall, Visma, Sato, SAS Institute, PwC, Microsoft, PostNord, Laakkonen, Volvo, Samsung, Mehiläinen, Terveystalo, Tallink Silja, Kiinteistömaailma, Dagmar, Carat, Avaus Marketing, Veikkaus, Fonecta, Posti, Oriflame, HSL, VR, SPR, Unicef, WWF, Asiakastieto ja monia muita. Lisätietoja jäsenyydestä löydät täältä.

Asiakkuusmarkkinointi ei ole markkinoinnin laji tai lohko. Se on liiketoimintamalli, tietointensiivinen liiketoimintatapa ja -kulttuuri. Keskiössä on asiakas, asiakaskokemus  ja asiakasymmärrys, identiteetinhallinta, jatkuva mittaaminen ja ketterä kehitys. Aivan ytimessä on asiakasarvo. Emootioiden ja psyykkisten lainalaisuuksien parempi ymmärtäminen on yksi tulevaisuuden painopistealueista. Asiakkuusmarkkinointi on tieteen ja taiteen liitto. Datan keräämisen ja käsittelyn läpinäkyyvys ja luotettavuus ei ole aina helppoa mutta se välttämättöntä. Tietosuojan monipuolinen ja syvä osaaminen on ASML-yhteisön syvässä ytimessä.

Asiakas on lopulta yrityksen tärkein media. Asiakaskokemuksesta kumpuavan suosittelun taajuus kantaa yli ja läpi muiden medioiden. Yrityksen oma media on ketterälle ja kohdennetulle tekemiselle oiva ympäristö, jossa palvelu ja yhä reaaliaikaisempi dialogi ja markkinointi sulautuvat toisiinsa. Yrityksen oman datan käyttö mediamainonnan aktiviteeteissa kasvaa. Data ja analytiikka teknologioineen pitää olla kunnossa mutta ne eivät yksin riitä. Ne ovat väsymättömiä renkejä asiakasymmärryksen jalkauttamisen palveluksessa. Ennustavan analytiikan, koneoppimisen ja keinoälyavusteisten elementtien rooli kasvaa. Sisältövirtojen pitää kummuta rautaisesta asiakasymmärryksestä.

Digi. Mobiili. Sisällöt. AI. ML. AR. VR. Whatever. Asiakkuusmarkkinoinnissa kaikki nämä ovat vain välineitä, rajapintoja tai ympäristöjä. Niiden relevanssi ja olennaisuus tulee todeksi, isoksi ja järkeväksi vain jos tekeminen niissä on merkityksellistä asiakasarvolle. Tietointensiivinen liiketoiminta luo kilpailuetua lojaaliteetista ketteryyteen, kustannustehokkuudesta uusasiakashankintaan. Oheinen iäkäs mutta yhä kelvollinen Forbes Insightin ja Turnin tutkimuksen (Data Driven and Digitally Savvy: The Rise of the New Marketing Organization) sisällön tiivistävä kuva kertoo hyvin miten tietointensiivisyys luo kilpailuetua.

Forbes
Scroll to Top