Markkinointiluvat ovat kuuma puheenaihe tällä hetkellä. Vellova, erittäin sekava evästekeskustelu ja epäselvät aikataulut ovat lisänneet markkinoijan tuskaa. Mitä tarkoittaa lupa markkinoida suoraan kuluttajalle, mitä tietoja saa kerätä, miten huomioida GDPR-näkökulma jne. Markkinoijaa askarruttaa moni tärkeä kysymys alati muuttuvassa sääntelyviidakossa.
Ensisijaisesti markkinoijan pitäisi miettiä yrityksen ja kuluttajan välisen vuoropuhelun laatua ja vastuullisuutta, minkä saatu markkinointilupa mahdollistaa. Ei lähdetä keräämään lupia kampanjanomaisesti, koska muutkin tekevät niin, vaan mietitään kuinka markkinointiluvan kautta rakennetaan pitkä ja hedelmällinen keskustelu kuluttajan kanssa. Luottamus, läpinäkyvyys, tehokkuus ja laatu korostuvat kuluttajaliidien hankinnassa ja hyödyntämisessä.
Suomalaiset ovat tunnetusti ”ämpärikansaa”. Meidät saa helposti liikkeelle ja reagoimaan, kun koemme, että hyödymme nopeasti esimerkiksi tavarapalkinnon, arvonnan tai etusetelin verran. Heti mulle kaikki tänne -asenne on suurella joukolla suomalaisia. Tämä on tutkittu ja useaan kertaan todistettu fakta. Hyvä näin: ei markkinoijan tätä vastaan kannata taistella. Kerätään markkinointilupa, mutta tehdään se vastuullisesti ja rakennetaan suotuisa polku jatkodialogiin kuluttajan kanssa.
Mitä vastuullisuus markkinointilupien kohdalla tarkoittaa? Vastuullisuus on sitä, että yritys huomioi tekemisessään myös kuluttajan näkökulman. Näin rakentuu hyvä pohja yhteistyölle markkinoijan ja kuluttajan välille.
Työskentelemme päivittäin Suomen suurimpien markkinoijien kanssa ja seuraavat asiat nousevat kerta toisensa jälkeen tapetille.
Yksinkertainen on kaunista
Kun kuluttaja näkee houkuttelevan edun, arvonnan tai esim. kyselypalkinnon niin hän klikkaa mielellään banneria tai linkkiä. Seuraavaksi kuluttaja miettii kuinka paljon tämä vaatii häneltä aikaa ja mikä yritys tässä on kyseessä.
Tuo siis selvästi esille, mihin kuluttaja on osallistumassa ja mitä se häneltä vaatii. Yksinkertainen on kaunista. Kuluttajan pitää ymmärtää mitä kyselyyn, arvontaan jne. osallistuminen tarkoittaa. Ole selkeä.
Pyydä reippaasti perustiedot, älä vaillinaisia tietoja. Jos pyydät nimen ja pelkän sähköpostiosoitteen kuten aika moni tekee, niin markkinointirekisterin päivittäminen tulevaisuudessa on vaikeaa. Pyydä siis reippaasti puhelinnumero ja lähiosoite vaikka et niitä heti markkinoinnissa käyttäisikään. Näin helpotat tietojen päivittämistä myöhemmin. Hyväksytä kuluttajalla lupa ja ehdot (esim. kilpailun tai arvonnan säännöt) yhdellä klikkauksella ja tuo linkki tietosuojaselosteeseen.
Selkokielinen tietosuojaseloste
Harva meistä jaksaa lukea viiden sivun pituista tietosuojaselostetta ruudulta. Tee tietosuojaselosteesta ytimekäs ja helppolukuinen. Voit tehdä siitä myös kuluttajaa helpottavan tiivistelmän.
Kuluttaja haluaa ennen kaikkea tietää kenelle hän antaa tiedot, mihin ja ketkä hänen antamiaan tietoja käyttävät ja missä tarkoituksessa. Tuo nämä esille selvästi.
Markkinointiluvan läpinäkyvyys
Määritä tarkasti mihin haluat että kuluttaja reagoi. Ei mitään muuta ylimääräistä höttöä. Ole läpinäkyvä ja selkeä, kun kysyt lupaa.
Innovointi & eksperimointi
Hyödynnä hyväksi havaittuja käytäntöjä, mutta kokeile myös jotain uniikkia. Erottuvat teemat ja palkinnot saavat kuluttajan mielenkiinnon heräämään.
Voisiko osuvan laskeutumissivun sijaan markkinointiluvan pyytäjänä olla esim. chatbotti? Kokeile vaihtoehtoisia lähestymisiä ja testaa.
Mittaa päätyyn asti
Älä mittaa pelkästään uusia saatuja markkinointilupia tai noudettuja alekoodeja vaan mittaa myös niiden kaupallinen vaikutus. Tämä vaatii monesti hieman pidemmän tarkasteluajan, mutta kannattaa.
Vastaa huutoon
Jos pyydät lupaa niin pidä huoli, että vastaat myös odotuksiin ja olet yhteydessä kuluttajaan. Tämä jos mikä on vastuullista tekemistä.
Kiteytettynä: rakenna markkinointilupien keräämiseen suunnitelma, lähde toteuttamaan, älä epäröi pyytää asiantuntija-apua ja ole luova.
Tämä kirjoitus on myös julkaistu Asiakuusmarkkinoinnin Vuosikirjassa 2021-2022