Suomessa toimivien suoramyyntiyritysten vähittäismyynnin arvo kuluttajille oli viime vuonna 113 miljoonaa euroa. Tämä tieto käy ilmi alan kattojärjestön WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Association) yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä.
Suosituimmat tuotekategoriat suoramyyntiyrityksissä, jotka kuuluvat Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon (ASML), olivat: hyvinvointi (56 %), kosmetiikka ja hygieniatuotteet (29 %), kotitaloustavarat ja -kestokulutushyödykkeet (7 %) ja kodinhoitotuotteet (6 %).
”Suoramyynti on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Monet ihmiset haluavat lisäansioita etenkin nyt kun inflaatio laukkaa taloudessamme. Lisäksi olemme huomanneet, että koronan hellitettyä ihmiset hakevat yhteisöllisyyttä, matkoja ja hauskanpitoa: nämä ovat suoramyyntialaan liittyviä asioita, joita ihmiset arvostavat”, tiivistää ASML:n suoramyyntifoorumin puheenjohtaja Henrik Grannas (Regional Director Europe North-East, North and Managing Director Finland, Oriflame Cosmetics)
Suoramyynti on hyödykkeiden ja palvelujen myyntiä suoraan kuluttajille paikassa, joka ei ole kiinteä myyntipiste. Suoramyynti on vähittäismyyntiä ilman kauppatiloja.
Toinen koronavuosi kiihdytti suoramyyntialan digitransformaatiota entisestään. Digitaalinen verkostoituminen on yhä useammalle suoramyyjälle kustannustehokkain ja nopein tapa laajentaa liiketoimintaa. Usein myös kohtaamiset asiakkaiden kanssa tapahtuvat verkossa kasvokkain tapaamisen sijaan. Suosituimpia suoramyyjien käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat Instagram, Facebook ja Whatsapp.
Naisvaltainen ala
Vuoden 2022 alussa ASML-jäsenyrityksissä oli suoramyyjiä oli yli 40 000, joista 85 prosenttia oli naisia, mikä selittynee suurelta osin suosituimpien tuotekategorioiden kautta.
Suoramyyjä voi itsenäisesti ja joustavasti päättää sekä työmääränsä että työaikansa. Useimmat suoramyyjät tekevät töitä osa-aikaisesti, esimerkiksi lisätulojen hankkimiseksi. Joillekin alalla toimiminen on harrastus, toisille taas kokopäiväinen työ. Suoramyyjänä voi aloittaa itsenäisen elinkeinotoiminnan harjoittamisen hyvin pienin panostuksin.
Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) on jäsenenä Euroopan suoramyyntiliitossa FEDSA:ssa ja maailman suoramyyntiliitossa WFDSA:ssa. ASML on mukana laatimassa alan kansainvälisiä pelisääntöjä ja huolehtii Suomessa alan pelisääntöjen kehittämisestä.
Lisätietoja: ASML:n suoramyyntifoorumin puheenjohtaja Henrik Grannas, henrik.grannas@oriflame.com tai p. 044 335 5257. www.asml.fi