Puhelinmyynti mielletään useimmiten työksi, jossa ei viihdytä vuosikausia. Alalla onkin paljon mm. opiskelijoita tai opiskeluihin valmistautuvia, mutta se ei suinkaan ole koko totuus. Tuula Kuusikko edustaa Suomen Telecenterin kokeneempia kastia. Itse asiassa hänen voidaan sanoa olevan kaikkein kokenein, sillä hän on ollut talossa pidempään kuin yksikään toinen myyjä: jo 8 vuotta! Vakuutusmyynnin lisäksi Tuula hoitaa STC:n pääluottamusmiehen pestiä.
Epämukavuusalueille astumista ei saa pelätä
”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”, summaa Tuula kysyttäessä puhelinmyyjän työn parhaita puolia ja perustelee: ”Jokainen asiakaskohtaaminen on uusi ja erilainen kokemus”. Monen Suomen Telecenterillä työskentelevän myyjän mielestä juuri vakuutusmyynnistä tekee mielenkiintoista se, että siinä pääsee hyvin lähelle monenlaisten, hyvinkin erilaisten ihmisten jokapäiväistä arkea. Myös Tuula toteaa tavoitteenaan olevan yrityksen sloganin mukaisesti onnelliset kohtaamiset asiakkaiden kanssa. ”Välillä palaute langan toisessa päässä on positiivista ja välillä negatiivista. Molempia tarvitaan, jotta voi kehittyä. Tunteet saavat näkyä, eikä epämukavuusalueille astumista saa pelätä.”
Puhelinmyynti harvemmin keikkuu unelma-ammattilistausten kärkisijoilla. Osittain maine on ansaittu, sillä alalla on hyvin monenlaisia toimijoita ja osa toimii reilun pelin sääntöjen mukaisesti huonommin kuin toiset. Toisaalta maine on usein vahvasti liioiteltu ja siitä kärsivät myös sellaiset yritykset ja myyjät, jotka pitävät yllä korkeaa moraalia toiminnassaan. Tuulan mielestä koko alan uskottavuus voi parantua ainoastaan siellä toimivien henkilöiden ammattiylpeyden kautta.
”Puhelinmyyntiä pidetään monesti ammattina, johon vain kävellään, kun muualle ei ole päästy. Totuus on kuitenkin se, että kaikista ei suinkaan ole puhelinmyyjäksi”, hän toteaa. ”Meidän puhelinmyynnissä työskentelevien ihmisten pitäisi rohkeasti olla ylpeitä omasta ammatistamme ja ennen kaikkea uskaltaa sanoa ääneen, että minä olen hyvä puhelinmyyjä!”, Tuula päättää.