Kaupan median menestys on markkinointitrendi numero yksi

Anne Sassi Johtaja, Medialiiketoiminta & Hannaleena Koskinen VP, Business Lead, Smart Marketing
SOK
10.01.2022

Pandemia-aika pani markkinoinnin pelisäännöt uusiksi kaikkialla maailmassa. Uudet toimijat ja toimintamallit menestyvät, koska ne tarjoavat summittaisten lupausten sijasta tarkasti mitattuja tuloksia ja vastauksia liiketoiminnalle arvokkaisiin kysymyksiin. Kaiken markkinoinnin lähtökohtana on asiakas.

Pandemia-aika on kiihdyttänyt uudenlaisten markkinointikonseptien syntyä kaikkialla maailmassa. Epävarmuus tulevaisuudesta on paitsi pakottanut luoviin ratkaisuihin, myös haastanut markkinointialan toimijat analysoimaan ja mittaamaan joka ikistä liikettä. Tänään jos koskaan, markkinoinnin arvo on pystyttävä osoittamaan.

Vaikeat ajat ovat saaneet aikaan paljon hyvää, vaikka monet perinteiset markkinoinnin toimijat ovat kärsineet liiketoiminnan notkahduksesta. Näin on ollut aina: kriisiajat pakottavat yritykset innovoimaan ja luomaan nahkansa, uudet toimijat ja toimintatavat syrjäyttävät vanhat mallit. Maailma menee eteenpäin. Kriisit kiihdyttävät kehitystä.

Yksi selkeä esimerkki pandemia-aikana huippuunsa voimistuneesta trendistä on kaupan median kasvu niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tunnemme jo tarinat Amazonin, Krogerin, Coopin tai Walmartin onnistuneista kaupan median konsepteista. Markkinointialan kansainvälinen media on myös hehkuttanut kaupan median liiketoimintamahdollisuuksista.

Hehkuttaminen ei kuitenkaan riitä. Kaupan median rakentaminen vaatii paljon tekoja, teknologioita ja aikaa. Ennen kaikkea se edellyttää asiakasymmärrystä ja taitoa valjastaa asiakasymmärrys palvelemaan kuluttajien tarpeita.

Smart Marketing kohtaa päivittäin lähes jokaisen suomalaisen

SOK alkoi rakentaa omaa suomalaista kaupan mediaansa kolme vuotta sitten. Juuri kukaan ei tuolloin Suomessa tuntenut kaupan mediaa käsitteenä, ja halusimme ennen kaikkea tuoda parhaan opin maailmalta suomalaisasiakkaidemme arkea helpottamaan. Työ on ollut hidasta ja vaativaa, mutta se on kannattanut.

Smart Marketing on kaupan media, joka kohtaa päivittäin eri digitaalisissa ja fyysisissä kanavissaan lähes jokaisen suomalaisen. Pystymme vaikuttamaan asiakkaan ostopäätöksiin koko ostopolun varrella kotisohvalta kauppaan, joko lähikaupassa tai verkossa.

kuva-Villi Vichy - kampanjakuvitusta

Menestyvän markkinoinnin ja kaupan median punainen lanka piilee asiakasymmärryksen hyödyntämisessä kuluttajia palvelevaan markkinointiin. Moni kyllä puhuu tänä päivänä asiakasymmärryksestä, mutta tämä ymmärrys ei yllä toimenpiteisiin. Siksi se ei hyödytä asiakasta, markkinoijaa eikä kauppaa.

Haluamme jatkossakin kasvattaa kaupan median osaamista Suomessa entisestään varmistaaksemme, että suomalaiset saavat palvelevaa, arkea helpottavaa, inspiroivaa markkinointiviestintää. Volyymimarkkinoinnin sijasta tämän päivän markkinointia tuotetaan ja kohdennetaan tarkasti ihmisten tarpeisiin. Näin hävikkiä ei synny. Myös muut eettiset periaatteet ja vastuullisuus ohjaavat markkinointikonseptiemme kehitystä.

Miksi kaupan media disruptoi markkinointialaa?

Markkinoijat eivät ole aiemmin saaneet tarkkoja vastauksia liiketoiminnan kannalta olennaisiin kysymyksiin: Mikä aiheutti myyntimme kasvun? Saimmeko uusia asiakkaita kilpailijoilta? Mihin aikaan ja missä päin Suomea tuotteemme kauppa käy kuumimmin? Myynnin kasvuprosentit eivät auta liiketoiminnan suunnittelussa ilman ymmärrystä siitä, millaisia syitä ja selityksiä kasvun taustalla piilee.

kuva-Villi Vichy - tulokset-edit

Edelleenkin kaupan median tuntemuksessa on parantamisen varaa Suomessa. Teemme parhaamme, jotta jokainen markkinoija tuntisi sen täyden potentiaalin. Samaan aikaan jatkamme Suomen laajimman kaupan median kehittämistä.

Kirjoittajat:

Näyttökuva 2022-1-10 kello 13.39.32

Tämä kirjoitus on myös julkaistu Asiakuusmarkkinoinnin Vuosikirjassa

Scroll to Top