Googlen evästepoiston peruutus – reaktioita

Jari Perko
ASML
06.08.2024

Heinäkuun lopulla Google ilmoitti, että kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen Chromesta peruuntuu.  Googlen peruutusilmoitus tuli vain 3 kuukautta sen jälkeen kun Google ilmoitti poistamisen takarajan siirtyneen 2025 puolelle. 3rd party -evästeiden poistuminen oli ollut osa jo yli 4 vuotta vuotta kestänyttä Privacy Sandbox-hanketta, johon kuuluu erilaisia elementtejä.

Peruutusilmoitus – mitä ja miksi?

Googlen peruutusilmoitus sisältää yleisluontoisia lausumia tilanteesta mm. suunnitellun poiston merkityksestä eri sektoreille “impact on publishers, advertisers, and everyone involved in online advertising”. Tämän jälkeen todetaan mutkattomasti peruutuksesta: “Instead of deprecating third-party cookies, we would introduce a new experience in Chrome that lets people make an informed choice that applies across their web browsing, and they’d be able to adjust that choice at any time.” Eli kolmannen osapuolen evästeet säilyvät ja Chromeen tulee käyttäjille uudistettu uudenlainen valintamahdollisuus, jonka spekseistä ei toistaiseksi ole annettu mitään tarkempia viitteitä eikä Google ole vastannut asiaa koskeviin jatkokyselyihin. Google kertoo konsultoivansa UK-viranomaisia ja muita viranomaisia jatkotoimien äärellä ja jatkavansa Privacy Sandboxin kehitystyötä “on the next phase of the journey to a more private web”.

Yleisesti arvioidaan, että peruutuksen taustalla on UK:n kilpailu- ja tietosuojaviranomaisten tutkinnan tiukat vaatimukset sekä Sandboxin testivaiheessa online-mainonnan arvoketjusta saatu negatiivinen palaute. Kokonaiskuvioon kuuluu varmasti taustalla myös Googlen vaikeus löytää toimiva, riittävän ennustettava ja vakaa taloudellinen yhtälö heille itselleen online-mainonnan suurtoimijana.

Reaktioita ja kommentteja

Tutkailin eri puolilta reaktioita ja mielipiteitä Googlen peruutusilmoitukseen. Näitä alla tiiviinä listauksena:

# Googlen kanssa jatkuvassa dialogissa ollut UK:n tietosuojaviranomainen kommentoi välittömästi olevansa pettynyt Googlen ilmoitukseen ja seuraavansa jatkotoimia huolella.

# Yksityisyydensuojajärjestöjen suunnalta on kuulunut perusmoite siitä, että Google asettaa muutoksellaan mainostajien edut käyttäjien etujen edelle.

# Mainostajien puolelta on kaikunut monia huojentuneita reaktioita, varmasti osin myös siksi että valmistautuminen 3rd party evästeiden poistumiseen on ollut pahasti kesken tai osoittautunut hankalaksi.

# Toisaalta monet muut selaimet ovat jo aikaa sitten estäneet oletusarvoisesti 3rd party evästeet mikä on pakottanut mainostajat ja online-mainonnan arvoketjun elämään jo pidempään sirpaloituvien yleisöjen tavoittamiskeinojen äärellä. Hajautuvan tilanteen jatkuessa paine yhä parempaan 1st party -tekemiseen pysyy vahvana. Jäsenyrityksemme Hopkinsin Arttu Raittila kirjaili mainion blogin avaten hyvin fragmentoitunuta tilannekuvaa.

# Googlen tulevan uuden “valintabannerin” on arveltu asettavan Googlen “id-vapaat” yleisöt ja 3rd party evästeyleisöt eri kategoriaan ja olevan ehkä erilainen eri mantereiden käyttäjille erilaisen regulaation vuoksi. IAB Europe on ilmaissut epäilyksensä siitä, olisiko ylimääräisen Googlen oman valintakategorian tarjoaminen käyttäjille järkevää tai edes mahdollista kilpailulainsäädännön vuoksi.

# Riippumatta jatkopolkujen sisällöstä argumentaatio- ja brändipeli isojen toimijoiden välillä jatkuu kuten ennenkin. Muutama päivä ennen peruutusilmoitusta Apple aloitti selkeästi Chrome-käyttäjille suunnatun kampanjan, jonka peruskuvastoa alla.

# Jotkut ovat arvioineet, että Google saattaa hyvinkin palata myöhemmin 3rd party evästeiden poistamisen tielle. Tätä toivoi ensikommenteissaan internetin avoimen standardoinnin yhteisö W3C.

# EU-regulaation tiukentuva platform-syyni ja uudet säädökset, erityisesti Digital Markets Act ja Digital Service Act asettavat Googlen ja muiden isojen toimijoiden valta-aseman kasvattamiselle yhä tiukempia suitsia, näin myös jatkuvan Privacy Sandbox-työn äärellä.

# Walled Garden voittaa aina? Google saa massiivisesta tulovirrastaan vajaa 80% mainontapalveluistaan. Monet arvioivat, että Googlen omat mediat ja platformit antavat jatkossa sille joka tapauksessa merkittävän edun kohdeyleisöjen tarjoajana Metan tapaan. Kilpailuoikeuscaset tuovat tosin hiekkaa rattaisiin yhä useammin. Googlen katsottiin juuri merkittävässä 277-sivuisessa oikeuspäätöksessä toimineen USA:ssa hakukonemarkkinassa monopoliasemassa ja seuraavaksi tuossa casejatkumossa siirrytään mahdollisiin korvaus- ja yhtiön halkomispohdintohin.

Scroll to Top