Erityisesti some-algoritmeihin ja personoituihin uutisfeedeihin liittyen on keskusteltu laajasti kuplautumisen ja polarisoitumisen riskeistä. Eli samantapaisia ajatuksia sisältävä vahvistava kaikukammio-dynamiikka, jota kuvaava “filter bubble” -käsite on ollut esillä vuodesta 2010 lähtien. Tutkimuksissa on ilmiön äärellä havaittu eroja eri platformien välillä. Äskettäin julkaistiin mielenkiintoinen tutkimus, jossa käytettiin aitoja uutisten suosittelujärjestelmiä USA:ssa ja Saksassa maahanmuuttouutisointiin liittyen (“Putting ‘filter bubble’ effects to the test: evidence on the polarizing impact of ideology-based news recommendation from two experiments in Germany and the U.S”, Ludwig et al, 2024). Tutkimustulosten mukaan kuplautumisvaikutus olikin melko vähäinen: “….impact of algorithmic content selection on polarization seems to be rather limited in total”. Toisaalta esimerkiksi X:n sisällä voi jokainen käydä testaamassa mitä ”Sinulle”-feedi sisällöllisesti sisältää ja miten se kehittyy ajan kanssa. Tämän tärkeän aihepiirin tutkiminen erilaisilla tutkimusasetelmilla ja alustoilla jatkuu. Platformien jatkuvat sisältöalgoritmien muutokset eivät helpota tutkimusjatkumoa.