Ritva Pakkanen tunnetaan Gainerilla positiivisesta asenteestaan, joustavuudesta ja iloisesta naurusta. Ritvaa voi myös kutsua hyvällä omalla tunnolla asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan konkariksi, sillä hän on viihtynyt alalla jo neljäntoista vuoden ajan, joista viimeiset 11 vuotta Gainerin Lahden toimistossa.
“Olin ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa. Nuorimman lapsen ollessa jo koulussa mielessäni alkoi viritä ajatus töihin menosta. Näin lehdessä ilmoituksen, jossa haettiin myyjää ja koska tytär kannusti hakemaan, hain ja sainkin paikan. Oikea ala löytyi sattumalta”, kertoo Ritva siitä, miten ura alalla urkeni.
Aluksi Ritva teki töitä toimistolla, mutta työnantajan vaihduttua hän teki töitä myös kotoa käsin. Itsekuria kotona työskentelyyn riitti kyllä, mutta sosiaalinen ja iloinen ihminen kaipasi työyhteisöä ja haki Gainerille töihin. Gainerilla Ritva on päässyt mukaan moneen ja osaksi kannustavaa työyhteisöä
“Olen tehnyt pääasiassa kuluttajapuolen töitä, mutta vaihtelu tuo motivaatiota ja piristää, joten teen useampaa projektia kerrallaan sopivissa sykleissä. Minulle on tärkeää myös se, että pääsen mukaan projekteihin, joilla koen voivani vaikuttaa ja joilla on merkitystä. Muun muassa siksi varainhankintaan liittyvät projektit ovat minulle rakkaita. Vaihtelu sopii minulle ja nautin todella työstäni”, jatkaa Ritva.
Työ vaatii itsensä kehittämistä ja heittäytymistä
Puhelintyössä pitää pysyä jatkuvasti skarppina ja energisenä. Huolta kunnostaan ja jaksamisestaan Ritva suosittelee pitämään yllä säännöllisellä liikunnalla ja hän kertookin arvostavansa sitä, että työantaja tukee liikunnan harrastamista.
“Kyllä se lisää kuntosalilla käymistä ja näkyy sitten virkeämpänä työntekijänä työpaikalla. Olen houkutellut myös kollegoita mukaan”, tiivistää Ritva.
Työn plussiksi Ritva luettelee joustavuuden, joka tuo vapautta arjen suunnitteluun. Hyvä ilmapiiri ja fantastisen ihana työporukka kannustaa ja iloitsee yhdessä onnistumisista.
“Esimiehiä myöden olemme kaikki samaa kastia, enkä ole havainnut kateutta koskaan. Ovet ovat aina auki. Aina löytyy olkapää johon nojata”, listaa Ritva.
“Olen sitä mieltä, että monikaan ei ymmärrä, kuinka monta asiaa täytyy osata pärjätäkseen tässä työssä. Tekniikka menee jatkuvasti eteenpäin ja itseä on kehitettävä monipuolisesti koko ajan. On osattava heittäytyä oikeaan moodiin aina tilanteen mukaan. Kyllä tässä on ihmistuntemus päässyt kehittymään hurjasti”, jatkaa Ritva.
Ritva suosittelee telemarkkinointi ja asiakaspalvelualaa jokaiselle työtä etsivälle.
“Ihmiselle, jolla on keskittymiskykyä. Joka osaa keskustella ja muuntautua. Senkin voi oppia. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja kokeilla. Sanon aina, että jos epäröit, uskalla kokeilla”, Ritva summaa.